~Terima kasih kerana mengunjungi blog ini~

Rabu, 13 April 2011

Tentang Hidung

Hidung adalah deria yang kita gunakan untuk mengenali persekitaran atau sesuatu dari aroma yang dihasilkan. Kita mampu dengan mudah mengenali makanan yang sudah busuk dengan yang masih segar dengan mudah hanya dengan mencium aroma makanan tersebut. Di dalam hidung kita terdapat banyak sel kemoreseptor untuk mengenal bau.

Kita memiliki lubang hidung di kiri dan kanan, apakah fungsinya sama untuk menghirup dan membuang nafas? Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan perbezaannya, sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).

Apabila kita sakit kepala, tutuplah lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri selama kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh. Bagi yang lelah, tutup lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.

Perempuan lebih bernafas dengan hidung sebelah kiri, jadi hati selalu dingin. Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, jadi lelaki mudah marah.

Semasa bangun pagi, jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, ertinya kita sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan kembali segar dengan cepat. Cara ini kadang- kadang diajarkan kepada budak, tetapi ia sebenarnya lebih berkesan kepada orang dewasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan