~Terima kasih kerana mengunjungi blog ini~

Rabu, 9 Mac 2011

Cara Mudah Tidur Secara Semulajadi

Masalah sukar tidur ada beberapa jenis iaitu; susah untuk cuba tidur; selalu terjaga semasa tidur; dan tidur tidak teratur. Malah ada manusia yang kasihan sekali menghadapi kesemua masalah tersebut serentak. Hal sebegini sangatlah menjengkelkan, merimaskan dan mengganggu rutin harian pengidapnya.

Kesukaran untuk tidur malam boleh dirawat dengan cara mengambil pil tidur atau obat- obatan lain. Namun begitu jika terlalu sering, kebimbangan lain akan muncul iaitu kesan sampingan pil terhadap tubuh. Jadi, jalan lain untuk mengatasi masalah sukar tidur ialah secra semulajadi yang tidak mendatangkan kesan buruk.

1. Meditasi. Cara ini lebih tertumpu ke arah psikologi dan bukannya fizikal. Amalkan selalu dan anda akan rasai perbezaannya.

2. Perbaiki tempat tidur. Carilah jalan untuk menjauhkan tempat tidur dari kekotoran atau bising atau silau dan sebagainya. Masalah insomnia akibat persekitaran sememangnya mudah dirawat iaitu dengan menghindar gangguan.

3. Pengambilan herba. Teh ceylon, teh Sabah, teh boh, teh cina, teh bunga dsb adalah herba yang mudah didapati di mana- mana. Amalkan pengambilan minuman herba kerana ia akan melancarkan peredaran darah seterusnya menghilangkan kepenatan yang mengakibatkan insomnia.

4. Elakkan minum arak. 2 jam sebelum tidur adalah waktu pantang minum minuman keras kerana ia biasanya berakhir buruk. Elakkan juga kafeina sebelum tidur.


Sebelum mencari jalan untuk merawat insomnia, ada baiknya anda mengenalpasti punca kesukaran tidur itu seperti tekanan, lelah, kesakitan, akibat hormon dan lain- lain. Jika anda sudah pernah mengamalkan perkara di atas tapi tetap berhadapan masalah sukar tidur, mungkin anda melakukan salah satu daripada kesilapan berikut:


1. Makan pil tidur. Ia cara yang cepat tapi tidak boleh diamalkan. Pil tidur mengandungi kompoun benzodiazepines untuk mempercepatkan tidur tetapi akan mengakibatkan tubuh terlalu bergantung kepadanya, dengan kata lain akan mengakibatkan ketagihan.

2. Baring di tempat tidur terlalu awal. Jika sukar tidur malam, anda mungkin akan cuba untuk tidur awal esok malamnya. Tapi kenyataan apabila baring terlalu awal, anda hanya berguling- guling dan semakin sukar terlelap. Malah anda berpotensi untuk terjaga tengah malam lalu akhirnya kesiangan. Jadi corak tidur sudah terganggu.

3. Membaca atau menonton TV dengan harapan akan jadi mengantuk. Anda tidak akan tertidur dengan lebih cepat dengan membaca atau menonton tv. Ia hanya menjadikan anda lebih sukar memasuki fasa rehat tubuh dan minda bawah sedar belum bersedia untuk aktif.



Sumber: Ezinearticles

11 ulasan:

  1. SAYA IALAH ORANG YANG SUKAR TIDUR.. NAK CUMA PRAKTIKAN SALAH SATU CARA..

    BalasPadam
  2. gudluck bro.. sy pun ssh tdur, satu cara yg paling mujarab sy pernah lakukan ialah teknik pernafasan yoga tu. Cuma jarang- jarang berjaya kumpul kosentrasi ;p

    BalasPadam
  3. aku mmg x tdor mlm dh..
    puncanya sbb internet..
    haha...

    BalasPadam
  4. awal la AOK.. la ni dah jam 5 pagi aku masih mengadap lagi..hehe esok siang ni berbalas la tidoq sampai jam 1 tghr :p

    BalasPadam
  5. kalau nk makan pil, berapa banyak nak makan?

    BalasPadam
  6. dengan membaca sgt berkesan

    BalasPadam
  7. ssh nak tidur ? mcm mna ehh cara dye yg simple'2 .. !???

    BalasPadam
  8. aku rase dah nk giler.. sbb aku dah x cukup tidor hmpir setahun.. aku rase jalan terbaik aku nk ambil pil tidur kot???

    BalasPadam
  9. Saya mengalami insomnia..smpi skunk sy buntu cmne nk pulihkn..ubat tido pn da xbekesan bg sy..ada sy cuba rawatan islam..da lbih 6 or 7 kli..elok sekejap..pstu jdy blek..doktor sy ada ckp..apabila kita kerap mkn ubt tido nnty jantung lemah..klu sy xtdo pn bdn akn jd lemah..kje mula tergangu..da mati akal da sy

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kata encik gunakan Bio Velocity Sleep Mate @ BVSM.

      BVSM DISUNTIK DENGAN GARAM LAUT KOREA DAN DIJEMUR DI BAWAH CAHAYA WAKTU DHUHA!

      BVSM sgt terbukti merawat secara semulajadi tanpa drugs/suntik/ surgery..kelebihannya getaran gelombang waktu dhuha beserta gelombang kristal garam!

      APA ITU SINAR MATAHARI PAGI?????

      SINAR MATAHARI PAGI MENGANDUNGI......

      1. MengandungI vitamin D: Pada waktu berkas sinar ultraviolet disaring di kulit, sinar tersebut merubah simpanan kolesterol di kulit menjadi vitamin D. Menerima paparan sinar matahari selama 5 minit saja sama ertinya dengan memberikan 400 unit vitamin D pada tubuh kita.

      2. Membentuk dan memperbaiki Tulang: Meningkatnya vitamin D dalam tubuh kerana paparan sinar matahari dapat meningkatkan penyerapan kalsium di dalam tubuh kita. Kondisi ini adalah aktiviti dalam pembentukan dan perbaikan tulang dan mencegah penyakit seperti rakhitis dan osteomalacia.

      3. Penawar infekif dan pembunuh bakteria: Sinar matahari mampu membunuh bakteria penyakit, virus, dan juga fungus. Pada perawatan TBC, erysipelas, keracunan darah, peritonisis, pneumonia, mumps, dan asma, terapi sinar matahari sangat diperlukan. Bahkan beberapa dari virus penyebar kanser dapat dimusnahkan oleh sinar ultraviolet ini. funggus, termasuk candida, juga bakteria di udara dapat dibinasakan oleh sinar matahari.

      4. Meningkatkan kesegaran pernafasan: Peningkatan kapasiti darah untuk membawa oksigen dan menyalurkannya ke jaringan-jaringan adalah salah satu kegunaan sinar matahari. Selain itu, sinar matahari juga mampu meningkatkan kesegaran pernafasan kerana jumlah glikogen akan bertambah setelah berjemur di bawah terik matahari.

      5. Kekebalan: Saat kulit terkena sinar matahari, terjadi penambahan sel darah putih, terutama limfosit, yang digunakan untuk menyerang penyakit. Secara tidak langsung antibodi-pun akan ikut meningkat. Kondisi ini akan bertahan hingga 3 minggu. Menurut penelitian, 10 menit di bawah matahari satu dua kali seminggu dapat mengurangi risiko terkena flu hingga 30-40%.

      6. Meredam kolesterol darah: Ini merupakan kelanjutan proses di atas. Setelah kolesterol di bawah kulit dirubah menjadi vitamin D, otak dan tubuh kemudian memberikan isyarat kepada kolesterol yang ada dalam darah untuk keluar dari darah menuju ke kulit. Dari proses inilah kadar kolesterol dalam darah dapat dikawal dengan baik.

      7. Mengurangi gula darah: Sinar matahari adalah insulin semulajadi yang memberikan kemudahan penyerapan glukosa masuk ke dalam sel-sel tubuh. Perkara inilah yang merangsang tubuh untuk mengubah gula darah menjadi glycogen, yang kemudian disimpan di hati dan otot. Proses inilah sebagai turunnya kadar gula darah.

      Alhamddulillah.... sekarang dengan Teknologi BVSM, sinar matahari tersebut ada dlm fabrik BVSM ni so kita hanya tidur jer.. peluk & selimutkan diri dgnnya... semudah ABC...

      Semuanya dengan Izin Allah

      Padam
    2. Apa kata encik gunakan Bio Velocity Sleep Mate @ BVSM.

      BVSM DISUNTIK DENGAN GARAM LAUT KOREA DAN DIJEMUR DI BAWAH CAHAYA WAKTU DHUHA!

      BVSM sgt terbukti merawat secara semulajadi tanpa drugs/suntik/ surgery..kelebihannya getaran gelombang waktu dhuha beserta gelombang kristal garam!

      APA ITU SINAR MATAHARI PAGI?????

      SINAR MATAHARI PAGI MENGANDUNGI......

      1. MengandungI vitamin D: Pada waktu berkas sinar ultraviolet disaring di kulit, sinar tersebut merubah simpanan kolesterol di kulit menjadi vitamin D. Menerima paparan sinar matahari selama 5 minit saja sama ertinya dengan memberikan 400 unit vitamin D pada tubuh kita.

      2. Membentuk dan memperbaiki Tulang: Meningkatnya vitamin D dalam tubuh kerana paparan sinar matahari dapat meningkatkan penyerapan kalsium di dalam tubuh kita. Kondisi ini adalah aktiviti dalam pembentukan dan perbaikan tulang dan mencegah penyakit seperti rakhitis dan osteomalacia.

      3. Penawar infekif dan pembunuh bakteria: Sinar matahari mampu membunuh bakteria penyakit, virus, dan juga fungus. Pada perawatan TBC, erysipelas, keracunan darah, peritonisis, pneumonia, mumps, dan asma, terapi sinar matahari sangat diperlukan. Bahkan beberapa dari virus penyebar kanser dapat dimusnahkan oleh sinar ultraviolet ini. funggus, termasuk candida, juga bakteria di udara dapat dibinasakan oleh sinar matahari.

      4. Meningkatkan kesegaran pernafasan: Peningkatan kapasiti darah untuk membawa oksigen dan menyalurkannya ke jaringan-jaringan adalah salah satu kegunaan sinar matahari. Selain itu, sinar matahari juga mampu meningkatkan kesegaran pernafasan kerana jumlah glikogen akan bertambah setelah berjemur di bawah terik matahari.

      5. Kekebalan: Saat kulit terkena sinar matahari, terjadi penambahan sel darah putih, terutama limfosit, yang digunakan untuk menyerang penyakit. Secara tidak langsung antibodi-pun akan ikut meningkat. Kondisi ini akan bertahan hingga 3 minggu. Menurut penelitian, 10 menit di bawah matahari satu dua kali seminggu dapat mengurangi risiko terkena flu hingga 30-40%.

      6. Meredam kolesterol darah: Ini merupakan kelanjutan proses di atas. Setelah kolesterol di bawah kulit dirubah menjadi vitamin D, otak dan tubuh kemudian memberikan isyarat kepada kolesterol yang ada dalam darah untuk keluar dari darah menuju ke kulit. Dari proses inilah kadar kolesterol dalam darah dapat dikawal dengan baik.

      7. Mengurangi gula darah: Sinar matahari adalah insulin semulajadi yang memberikan kemudahan penyerapan glukosa masuk ke dalam sel-sel tubuh. Perkara inilah yang merangsang tubuh untuk mengubah gula darah menjadi glycogen, yang kemudian disimpan di hati dan otot. Proses inilah sebagai turunnya kadar gula darah.

      Alhamddulillah.... sekarang dengan Teknologi BVSM, sinar matahari tersebut ada dlm fabrik BVSM ni so kita hanya tidur jer.. peluk & selimutkan diri dgnnya... semudah ABC...

      Semuanya dengan Izin Allah

      Padam