~Terima kasih kerana mengunjungi blog ini~

Khamis, 21 April 2011

Ubat Semulajadi Bagi Malaria dan Diabetes

Penyakit malaria dan diabetes adalah salah satu penyakit yang paling menyiksa zahir dan batin, menanggung sakit, berpantang makan makanan kegemaran, memikirkan dompet kosong demi biaya perubatan, ahli keluarga bersedih, semua itu terpaksa dihadapi serentak oleh penderita.

Namun kenyataannya penyakit ini boleh diubati dengan mengamalkan makan sayur peria. Peria yang juga terkenal di Afrika Timur, Australia, dan Amerika Latin sejak dulu sebagai pengubat malaria. Orang dulu- dulu menangkis kencing manis dan malaria dengan peria yang boleh disajikan dengan pelbagai cara.
Terdapat sekurang- kurangnya 32 senyawa aktif boleh ditemukan dalam peria termasuk beta-sitosterol-d-glucoside (bahan antidiabetes), sitrulin (asid amino yang meningkatkan penghasilan nitrit oksida), likopen (senyawa antioksidan), lutein dan zeaxanthin (karotenoid yang mampu melindungi kita dari penyakit mata akibat lanjut usia).

Peria mempunyai fungsi menurunkan gula darah dan mampu melawan diabetes mellitus 2. Ekstrak peria juga dijadikan ubat untuk menghentikan pertumbuhan sel-sel barah payudara.
Bagi yang tidak dapat menahan rasa pahitnya, anda boleh menggunakan bahan-bahan campuran lain yang kuat seperti kucai, cendawan atau tauhu. Selain itu, anda juga boleh menggunakan peria yang hampir masak. Ada juga yang merebus peria setengah masak dalam air garam tetapi cara ini tidak begitu digalakkan kerana akan mempengaruhi tekstur dan rasa asal peria.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan